Socialdemokraterna tveksamma till nytt jättehäkte i centrala Tumba
Socialdemokraterna i Botkyrka ställer sig tveksamma till planerna på att etablera ett nytt stort häkte i de centrala delarna av Tumba.
Vi ser behovet av att Kriminalvården bygger ut sin kapacitet och att fler häktesplatser behövs i Sverige. En sådan etablering kan också innebära nya arbetstillfällen och investeringar i kommunen. Samtidigt måste varje större etablering bedömas utifrån vad som långsiktigt är bäst för Botkyrka och Botkyrkaborna.

I dagsläget saknas ett tydligt helhetsgrepp för utvecklingen av södra Hamradalen och området runt Tumba centrum. Ett stort häkte riskerar att begränsa möjligheterna att utveckla området för andra verksamheter och attraktiva stadsmiljöer. Vi är därför inte övertygade om att detta är rätt väg för platsens framtida utveckling.
För oss handlar stadsutveckling om att skapa levande och trygga miljöer där människor vill bo, arbeta och vistas. Botkyrka behöver fler investeringar som stärker kommunens attraktivitet och bidrar till positiv utveckling av hela området.
Hade frågan varit en del av en större och genomtänkt samhällssatsning – exempelvis tillsammans med en ny polisstation, domstolsverksamhet eller andra statliga trygghetsfunktioner – hade förutsättningarna sett annorlunda ut.
Då hade det funnits ett tydligare sammanhang och ett större värde för kommunen som helhet.
Men utifrån det underlag som finns idag gör vi bedömningen att etableringen inte bidrar till den utveckling vi vill se för Botkyrka och Tumba.
![Till [2026-05-08] Socialdemokraterna tveksamma till nytt jättehäkte i centrala Tumba startsida](/images/18.22c827e71938afcadd755e9/1734092421040/Botkyrka%20logotyp_lokal_liggande_vit.png)