(M)+(SD)-regeringens nya tvångsprivatiseringslag riskerar att drabba Botkyrka
Regeringen och Sverigedemokraterna driver nu fram en ny lag som riskerar att tvinga kommuner att dra tillbaka verksamheter som kan anses konkurrera med privata företag. Går lagen igenom Riksdagen kommer den börja gälla redan 1 augusti.
Vi socialdemokrater i Botkyrka ser med stor oro på vad detta kan innebära för vår kommun.

Regeringen vill steg för steg minska det offentliga ansvaret och tvångsprivatisera flera olika typer av verksamheter – även när verksamheterna fungerar bra och fyller en viktig samhällsfunktion.
I Botkyrka kan uppskattade och viktiga verksamheter påverkas:
• simhallar och gym,
• Novisen vid Tumba gymnasium,
• Lida,
• Fritidsbanken,
• kulturverksamheter,
• men också viktig samhällsinfrastruktur som stadsnät och fjärrvärme.
Verksamheter som idag bidrar till trygghet, folkhälsa, utbildning, sammanhållning och fungerande samhällsservice riskerar nu att ifrågasättas därför att privata aktörer finns på delar av marknaden.
Detta är fel väg för Botkyrka.
Vi vill ha ett samhälle där kommunen kan ta ansvar när marknaden inte räcker till – inte ett samhälle där ideologiskt drivna lagar tvingar fram privatiseringar och försämrar människors vardag.
![Till [2026-05-07] (M)+(SD)-regeringens nya tvångsprivatiseringslag riskerar att drabba Botkyrka startsida](/images/18.22c827e71938afcadd755e9/1734092421040/Botkyrka%20logotyp_lokal_liggande_vit.png)